I det långa loppet

I det långa loppet (ledare i MM nr 2/2006)

av Gunnar E Olsson

En tanke slog mig häromdagen. Jag gick förbi min vanliga tidningskiosk och såg MM:s löpsedel hänga sida vid sida med diverse kvällstidningar – eller kanske var det något exemplar av den veckobaserade skvallerpressen som också hade smugit sig in, det är ju så svårt att skilja dem åt nuförtiden. Hursomhelst, jag slogs av den enorma skillnad i ”tilltal” som man kunde se på vår löpsedel och de andra tidningarnas. Kanske vore det något för oss att ta efter? Det verkar ju inte behövas någon som helst täckning för det som står på löpsedeln i verkligheten, eller ens inuti tidningen …

Vi kanske skulle flagga för nästa nummer genom att ”avslöja” på vår löpsedel att Clarence Öfwerman känt sig en aning (s)nedstämd under hela inspelningen av Son of a Plumber, eller att Per Gessle hotas med stämning av alla sina gitarrer.

Eller inför detta nummer: David Sylvian sjunger ut – han pratar inte med sin bror längre … Eller: Tiger Lou tvingas byta ackord.

Det behöver ju inte vara sant …

Men å andra sidan … det är kanske bättre att köra raka puckar. Sanningen brukar ju ha en tendens att hinna ifatt en, förr eller senare.

Inför nästa nummer håller vi på att förbereda oss med en helt ny serie artiklar. Vi har inte bestämt vad den ska heta ännu – det kommer vi säkert på två timmar innan tidningen ska skickas iväg till tryckeriet – men vi vet ungefär vad den ska innehålla, det har nämligen ni läsare redan bestämt. Det kommer att handla mycket om inspelning och produktion – många praktiska råd – men det kommer även att dyka upp andra nya artikelserier. Ett exempel är några enkla och användbara byggprojekt, för den som hjälpligt kan hantera en lödkolv. Det känns som att det var evigheter sedan vi senast såg något sådant. Och jag vet i alla fall tre personer som har frågat efter det …

Och som inte detta vore nog … Mattias Hjelm, killen bakom storsäljaren Cubase handboken, har lovat hjälpa oss med en serie artiklar där han visar läsarna hur man hanterar de olika sequencerprogrammen från Steinberg. Del 1 i den serien bör vi faktiskt kunna få plats med …

Vi hoppas också komma igång med serien: Så här spelar du in … (plats för valfritt instrument) under våren. Vi jobbar redan på tre olika varianter, och fler lär dyka upp under resans gång.

Vi vet att vi varit lite dåliga på den här biten. Vår senaste läsarundersökning visar att en otroligt stor del av läsekretsen, 42 procent, har läst tidningen och följt dess utveckling under mer än tio år. Smått imponerande 83 procent av läsarna gör också egna låtar – något som vi förstås märker av på vår hemsida där ni är flitiga på att lägga upp egna alster. Fortsätt med det, så ska vi försöka hjälpa er på traven i större utsträckning i fortsättningen. Vi har ju under de nästan trettio år som tidningen funnits presenterat flera serier där vi försöker lära ut grunderna i inspelningsteknik etc, men nu är det alltså dags att ta nya tag och sätta våra (främst nya) läsare på skolbänken igen. Från och med nästa nummer är det alltså dags.

Med reservation för alla ändringar, förstås (som det brukar stå)… Allt kan ju hända. Skribenter blir sjuka, manuskript blir stulna, modem går sönder, hårddiskar rasar och Apple släpper ännu en magnifik laptop … förlåt nu tappade jag tråden igen.

Det finns de som säger – och jag citerar: ”Det är ju inte friska människor som läser MM …”

Kanske det. Det är väl lite sjukt att vara beredd att offra det mesta för en bra kompressor, eller att lägga ner en smärre förmögenhet på något som illvilliga människor jämför med att leka med en modelljärnväg.

”Min hemstudio betyder mer än …” ”Då får du välja mellan gitarrerna och mig …” Jag vågar inte fullborda de meningarna, men visst känns tonen igen? Så, lite sjuka är vi väl, som envisas med att hålla på med detta märkliga som till syvende og sidst borde innebära någon sorts musikskapande, men som ofta fastnar någonstans på vägen … Bara, jag hade den där nya … etc.

Tanken med allt detta är förstås att vi ska försöka göra en bättre tidning – att bättre anpassa den efter våra läsares behov och önskemål. I slutänden hoppas vi också att det ska kunna hjälpa er att göra mer – och bättre – musik.